dinsdag 23 mei 2017

le coup d' foudre





Heb je dat al eens gehad ?  Liefde op het eerste gezicht voor een patroontje ? Het gevoel van ik-moet-dat-maken-en-liefst-onmiddellijk ?




Dat had ik op een rommelmarkt, toen ik dit mooie boekje van Phildar/Editions Marie Claire zag blinken.  Op de kaft stond een schitterend baby manteltje, in een diep groen.
2 euro later zat het in mijn tas, en liep ik met dat voldane gevoel van 'yes! it's mine !' verder.

Thuisgekomen bladerde ik snel naar het patroon.  Oei, te snel, ik ben er over gebladerd zekers....   nog eens kijken.  Maar helaas.  Er staan heel veel mooie truitjes en sokjes in, maar het patroon van het manteltje op de voorpagina staat er ....   NIET .... in.



Mag dat eigenlijk wel ?  Is dat niet verboden, mensen zo op het verkeerde spoor zetten ?  Kwaadheid en frustratie namen even over.  Maar mijn koppige aard (dank u ma, om mij meermaals op deze karaktertrek te wijzen tijdens het opgroeien) liet zich niet doen.

Nonkel Google zou me wel helpen.  En ja hoor, na een tijdje allerlei afbeeldingen te doorzoeken, op blogs terecht te komen - helaas meestal Franse - vond ik eindelijk een mevrouw die het jasje had gebreid.  Ze schreef dat het bij de 'gratis patronen' stond, op de website van Phildar.
Een 12-tal pagina's van gratis patronen later nog steeds geen spoor van het manteltje.  Ze hadden het eraf gehaald !

Tureluurs gedraaid, en een halve liter koffie later, een tweede poging.

Op de blog van bric n broc, een Franse tricoteuse, vond ik eindelijk een link naar het patroon.
Het is in het Frans, maar behoorlijk verstaanbaar dankzij duidelijk tekeningen.  Het dambord patroon voor het bovenste deel is gewoon een dubbele gerstekorrel (2 x 2 steken/rijen)



Ik had nog 2 bollen donkergroene Apilou van de Veritas liggen, en breide met dubbele draad.  Dat gaf een perfecte stekenverhouding. Ik kwam ruim toe voor de kleinste maat.
Het is trouwens heerlijke wol om babyspullen mee te breien : ze is superzacht, pilt niet en is wasbaar in de machine.  Toch wel handig voor die kleine viespeukjes.  



Wie het patroontje wil kan terecht op deze blog , scrol helemaal naar beneden voor de link.

En wat hebben we geleerd ?  Wie zoekt, die vindt !






Geen opmerkingen:

Een reactie posten